fredag 8 mars 2013

Varför leva i en värld upp och ner?

Varför leva i en värld upp och ner?

 
Nu har jag bestämt mig, ska börja blogga om mitt liv och berätta en historia inte många vet om. Jag föddes 1986. Livet lekte enda fram till 1991, då chockbesked kom till mina föräldrar. Jag hade drabbats av MDS, som är en stamcellssjukdom och orsakar mognadstörningar i blodet och benmärgen.
Sedan följde forstättningen med att det utvecklades till Akut myeloisk leukemi (AML) också betecknad akut myeloblast eller myeloid leukemi. Det är en av de vanligaste huvudformerna av leukemi hos vuxna, men jag var ett BARN. Diagnosen baseras på fyndet av onormala celler i blodet och benmärgen med en samtidig minskning av antalet normala röda och vita blodkroppar samt blodplättar.
Hur ska detta behandlas?
 För 20 år sen var det inte lätt att veta vilken behandling som funka, så jag blev läkarnas testkanin. I flera års behandling, mängder av strålning,cellgifter, mer eller mindre uppväxt på sjukhuset så lyckades dom bota mig, eller snarare min syster rädda livet på mig då hon hade samma benmärg.
 
Men vad förlorade jag, min barndom, mitt immunförsvar, min hårväxt,
 men VANN LIVET!
Hur var det att växa upp med detta då? Alla blickar man får än idag då jag aldrig kommer få tillbaka min hårväxt, och de ärr som blev kommer synas resten av livet. Jag har präglas att bli en stark person efter flera år av mobbning och utanförskap på grund av sjukdomen. Kommer berätta mer här i min blogg för att försöka stöta andra personer, barn med cancer, föräldrar till cancersjuka barn eller de som har det tufft av andra orsaker.
 
Lots of Love
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar