söndag 10 mars 2013

Ingen annan

Ingen annan kan veta hur du känner dig

 
Såg nydligen Bitchkram och fick mig en rejäl tankeställare, ingen annan kan veta hur du känner dig. Stämmer på pricken hur jag har haft det. Många har försökt att sätta sig in i hur det är att ständigt leva utan hårväxt, men ingen kan veta hur jag känner det.
Jag försöker göra det bästa av det, men skulle bara vilja vara som alla andra, eller åtminstone blev av med någon annan kroppsdel än håret. Det kommer aldrig att bli så. Jag har försökt googla mig fram en lösning, en behandling, just den där drömbehandlingen som alla olika falska företag utlovar, -du kan få hårtillväxt tillbaka, bara du köper denna produkt, eller denna behandling.
 
Jag är inte döende längre , inte ens sjuk i cancer...
Jag har bara inte hår, som så många andra har och vill bli av med. Men folk som skulle se mig utan peruken skulle tro, skulle ta för givet, hon är döende!  Jag tappade allt som 5-åring, då jag inte hunnit upptäcka smink och håret hade inte direkt blivit en del av vem jag var. Jag gick utan peruk enda tills mobbningen började på riktigt! Vill aldrig tillbaka till den tiden. Jag hatar den tiden, tonåring, och var inte som alla andra. Jag hatar mina långa, tjocka, och fina peruker, fast dom är perfekta. Finare än andras hår, men deras hår är riktigt! DET,peruken, har nu blivit en del av mig.Styrkan att aldrig visa någon utan den, inte ens mig själv. Ett liv som gjort mig till den starka jag är idag. Har lovat mig själv att ingen mer ska få "sätta sig på mig".
 Jag har självklart dagar då jag är ledsen över att jag inte är som alla andra, men mesta dels av tiden är jag verkligen glad att jag är den jag är, jag är en överlevare.
 
 
Jag har mina tillfällen då jag ställer mig framför spegeln och känner att ingenting jag har är äkta. Allt är på låtsas. Men då påminner jag mig om att jag återskapar hur jag egentligen ska se ut. Vem jag egentligen är... med mitt tjocka hår, täta fransar och fint formade bryn.
 
 
De som går ut i media, de kända profilerna, som förlorat sitt hår, är ju bara dom som har förlorat för en tid, sen få tillbaka sitt hår. Klart att man då kan ta av sig peruken i tv. Tänk på alla som inte får det, som lever varje dag med en stor hemlighet. De skulle aldrig göra det. De kommer förbli dolda tills samhället kan acceptera alla människor! De människor som tex lever med alopecia, eller vi före detta svårt cancersjuka, när kommer vi bli accepterade??
 
Det är så sjuka livstrender idag, sätta in löshår när du redan har tjockt fint hår, förstora din bröst, läppar, försöka skapa en annan person än den du föddes till. Var glad istället att du är frisk och inte saknar någon kroppsdel!!
 
 
Lots of Love
Den anonyma tänkaren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar